Macedoński Raj – Kanion Matka

Będąc w Macedonii obowiązkowym punktem wycieczki powinien być Kanion Matka, który znajduje się na południowy zachód od Skopje – ok. 16 km. Można się tam dostać bezpośrednio autobusem numer 60 ze stacji pks, który jedzie około 40 min. My jechaliśmy autobusem o 12:10 za 35 denarów, na miejsce można dojechać również taxi za około 300 denarów (warto się targować: :), rozkład jazdy autobusów.

Trasa do kanionu

Autobus zatrzymuje się na jedynym przystanku w miejscowości Matka.

Blisko stacji jest posterunek policji. Jeśli siedzi się dłuższy czas w tym samym miejscu to strażnicy prawa  są na tyle zainteresowani przybyszami, że prócz rutynowych kontroli paszportowych, pytają się jak mija życie oraz oferują swoją pomoc w razie potrzeby. Kanion Matka jest nazywany Macedońskim rajem, który ma około 5 tys. hektarów. Miejsce jest niezwykle urokliwe, ponieważ można napawać się górskim widokiem z jednej i drugiej strony kanionu.

Zapora przy kanionie

Wejście do raju

Raj można poznawać i eksplorować na wiele sposobów, np. idąc pieszo szlakiem, który jest wyznaczony w skałach nad wodą, można wypożyczyć łódź i przepłynąć kanion, bądź wypożyczyć kajaki. My wybraliśmy ostatnią opcję. Nieopodal wejścia do macedońskiego raju mieści się wypożyczalnia łódek i kajaków. Prowadzi ją ojciec wraz z siedmioma synami.
Są to bardzo mili i uprzejmi ludzie. Od razu złapaliśmy wspólny język (mówili trochę po polsku), wypożyczyliśmy kajaki i ruszyliśmy w trasę.

Zaczynamy przygodę :)

Zaczynamy przygodę 🙂

Obowiązkowe kajaki :)

Obowiązkowe kajaki 🙂

Po godzinie dopłynęliśmy do podziemnej jaskini. Po 2 godzinach kajakowania, zacumowaliśmy wodny sprzęt i udaliśmy się do tradycyjnej regionalnej restauracji. Zawiózł nas tam ojciec kajakowego biznesu.

Wejście do jaskini

Po obfitej i pysznej kolacji postanowiliśmy, że swój dom, który nosiliśmy na plecach rozbijemy w skałach górskich nad kanionem. Udaliśmy się więc na nocne zwiedzanie ścian górskich i na szlaku znaleźliśmy odpowiednie miejsce na namioty. Spacer był bardzo przyjemny, ale także miejscami było bardzo wąsko i nie było barierek, co przy światłach czołówki utrudniało szybkie poruszanie się po trasie. Domy rozbiliśmy na środku szlaku co wiązało się z tym, że następnego dnia musieliśmy wstać dość wcześnie rano, tak aby turyści mogli przejść przez drogę.

Nasz domek o poranku

Kanion – dzień drugi

Drugi dzień nad Kanionem chcieliśmy spędzić troszkę na sportowo. Nad ścianami skalnymi ponad kanionem mieszczą się różne monastyry. Postanowiliśmy, że spróbujemy się wspiąć na jeden ze szczytów i zobaczyć okolicę z nieco innej perspektywy.

Monastyr na szczycie

Altanka wypoczynkowa

Po dość długim poszukiwaniu szlaku, zapytaliśmy się miejscowych o drogę. Byli na tyle mili, że zaproponowali nam przejazd łodzią na drugą stronę brzegu i tam polecali wejście na szczyt górski. Ochoczo się zgodziliśmy na tę przygodę. Plecaki zostawiliśmy u właścicieli kajaków, których poznaliśmy dzień wcześniej i ruszyliśmy w drogę. Szlak był dość stromy.
Szybko się męczyliśmy pokonując kolejne metry w górę. Na wysokości ok. 1300 m.n.p.m. wśród zieleni, traw, skał i niesamowitej sielskiej aury znajdował się monastyr. Niestety, ale wejście do niego było zamknięte więc musieliśmy skorzystać z uroków przyrody. Na szczycie dostępny był także kranik z wodą, który był dla nas ratunkiem w ten upalny dzień. Z góry można było podziwiać część piękna kanionu. Odpoczęliśmy tam trochę i zaczęliśmy schodzić w dół. Poczekaliśmy chwilę na łódź, aby przeprawić się na drugą stronę kanionu, zabraliśmy plecaki i skończyliśmy naszą przygodę w tych rejonach Macedonii. Kanion Matka jest zdecydowanie jednym z najlepszych miejsc jakie odwiedziliśmy będąc w Macedonii i nie jest to miejsce na jeden dzień zwiedzania.

Ekipa od kajakowego biznesu - pozdrawiamy!

Ekipa od kajakowego biznesu – pozdrawiamy!